Vigtige overvejelser ved valg af elektrisk løbehjul

Hvordan skal jeg vælge det bedste elektriske løbehjul?

Da vi grundlagde I-GO i september 2017, var udgangspunktet en ambition om at arbejde med produkter, som bidrager til et bedre miljø.

Valget faldt på elektrisk mobilitet af flere grunde. Vi bør alle gøre, hvad vi kan, for at efterlade en den bedst mulige verden til vores efterkommere, og hvis vi kan gøre det ved at sortere affald, og reducere brugen af fossilt brændstof, er det da nemme, små lyspunkter i hverdagen.
Desuden betyder trængslen på vejene, at lysten til at sidde i en bil bliver mindre og mindre, og vi begynder at se os om efter alternative transportformer.
På et løbehjul kan du køre fra 10 til 20 kilometer på en opladning, og du kan kombinere det med offentlig transport på længere stræk.

Hvad skal du så kigge efter, når du køber et elektrisk løbehjul? Det har vi et bud på, og det er selvfølgelig vores helt egen, subjektive mening, efter at have arbejdet med produkterne i halvandet år.

 

Motor i baghjulet                                                                                

 

Motor i forhjulet

Motorens placering

Et løbehjul består teknisk set af en motor, som får strøm fra et batteri, og det hele styres af en controller. Når du trykker på speederen, sender controlleren strøm til motoren, og du kører fremad.

Motoren sidder i et af hjulene, så der er ikke nogen kæde, som på cykler og knallerter.

Vi har testet løbehjul med motoren i forhjulet og i baghjulet, og er tilhængere af placering i baghjulet. Motor i forhjulet giver en fornemmelse af at blive trukket frem i trafikken. Når det er det hjul, som du styrer med, som bliver drevet rundt af motoren, giver det lidt en oplevelse af manglende kontrol.

Omvendt skubber løbehjul med motor i baghjulet dig afsted, og du føler en anden kontrol over kørslen. Især når det er glat om vinteren.

 

el-løbehjul

Batteri i bunden                                                                               

batteri placering elektrisk loebehjul

Batteri i forgaflen

Batteriets placering

Nogle producenter vælger at placere batteriet i ”forgaflen”, som er den del, som styret sidder monteret på. Det har den fordel, at du får nem adgang til batteriet, og kan tage det ud, for at lade det op et andet sted end der, hvor du har parkeret løbehjulet.

Vi tror mere på at placere batteriet i bunden af løbehjulet, fordi det giver så lavt et tyngdepunkt som muligt. Vi oplever, at det er nemmere at balancere og styre et løbehjul med centerbatteri, og da vores løbehjul ikke vejer mere end maksimum 13 kilo, er det ikke en væsentlig ulempe at skulle køre eller løfte løbehjulet derhen, hvor det kan lades.

 

Bremser

Alle de løbehjul vi kender, kan fodbremses ved at trykke ned på den bagerste del med hælen. Det er en effektiv måde at bremse ned på, og kendes fra de traditionelle løbehjul uden motor.

Derudover har nogle løbehjul en elektromekanisk bremse eller en håndbremse. Når man aktiverer en elektromekaniske bremse, slår den strømmen fra (speederen virker ikke), og bremser motoren ned, indtil det kommer til et fuldt stop. Samtidig regenererer den strøm, som sendes tilbage til batteriet, og forlænger den strækning, du kan køre på en opladning.

At bremse elektromekanisk kræver en smule tilvænning i forhold til en almindelig håndbremse, som via et kabel trykker to bremseklodser ind på en skivebremse i hjulet. Skivebremsens effekt mærkes direkte i hånden, mens den elektromekaniske bremse mærkes mere diffust.

Efter at have kørt med begge typer håndbremse, har vi egentlig ikke nogen præference.

 

Ingen 0-start

Hvis du står stille med dit løbehjul og trykker på speederen, sker der ingenting. Det kalder vi ingen nul start. Du skal sætte af med den ene fod, og lade hjulene rulle, før speederen kan aktivere motoren og drive dig fremad.

Grunden er sikkerhed. Det ville ikke være sjovt, hvis du kom til at trykke på speederen, og løbehjulet bare kunne køre afsted. Dette er vigtigt, når du vælger løbehjul.

 

Interesseret i mere? Find alle vores elektriske løbehjul her.